Witaminy i minerały

Które witaminy i minerały warto suplementować przez cały rok?

Warto mieć świadomość, że witaminy oraz minerały są konieczne dla zdrowia. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że ich regularne przyjmowanie jest niezbędne do zachowania pełnego zdrowia. Oddziałują zarówno na kondycję fizyczną, rozwój, jak i samopoczucie. Ponadto pełnią istotne funkcji budulcowe i regulacyjne. Jakie witaminy i minerały powinno się suplementować przez cały rok?

Witamina D

Koniecznie należy wiedzieć, że w umiarkowanej strefie klimatycznej przeważnie słońce świeci zaledwie przez 75 dni w roku. Oznacza to, że ludzie ubierają się przez zdecydowaną większość roku zasłaniając swoje ciało. Oczywiście wpływa to na spadek poziomu witaminy D. Trzeba także zdawać sobie sprawę, że dzienne zapotrzebowanie na omawianą witaminę wynosi od 0,01 do 0,02 mg. Wspomniane ilości są co prawda niewielkie, jednak należy pamiętać, że witamina ta jest zarówno trudno przyswajalna, jak i wolno produkowana.

Jest ona odpowiedzialna za wzmocnienie procesu wchłaniania jonów fosforu, wapnia oraz potasu w jelicie. Warunkuje również właściwy wzrost i mineralizację zębów oraz kości. Warto również wspomnieć, że ich niedobór będzie objawiał się krzywizną u dzieci. Do objawów należy także koniecznie zaliczyć powiększenie stawów kolanowych, wypadanie zębów, a także osłabienie siły mięśniowej. Rekomendowane jest szukanie witaminy D przede wszystkim w żółtku jaj, tłustym mleku, olejach roślinnych, margarynie, drożdżach i grzybach. Suplementacja tej witaminy w umiarkowanej strefie klimatycznej powinna być prowadzona praktycznie przez cały rok bez względu na grupę wiekową. Decyzja powinna być jednak koniecznie skonsultowana z lekarzem. Zalecane jest racjonalne przyjmowanie wyznaczonych dawek witaminy D.

Witamina B12

Z kolei witamina B12 niestety nie występuje w roślinach. Należy mieć świadomość, że ponad 92% osób będących na diecie wegetariańskiej cierpi na jej niedobór. Przejawia się on przede wszystkim występowaniem anemii złośliwej. Jest to jeden z powodów, przez który wegetarianie są bardziej podatni na różnego rodzaju uszkodzenia układu nerwowego. Doskonałym przykładem może być stwardnienie rozsiane. Warto zdawać sobie sprawę, że dzienne zapotrzebowanie na omawianą witaminę wynosi od 2,4 do 2,8 μg. Jest ona konieczna w procesie krwiotworzenia w szpiku kostnym. Uczestniczy również w w syntezie węglowodanów, kwasów nukleinowych czy lipidów. Koniecznie należy również zaznaczyć, że witamina B12 jest syntezowana przez jelitowe bakterie, a także wydzielana przez błonę śluzową żołądka. Warto wiedzieć, że cukry zdecydowanie utrudniają w jej wchłanianiu. Wegetarianom rekomendowane jest codzienne suplementowanie tej witaminy.

Food photo created by jcomp - www.freepik.com

Continue reading