Witaminy i minerały

Jak dbać o prawidłowy poziom witamin i minerałów

By organizm sprawnie funkcjonował, trzeba mu dostarczać różne składniki odżywcze. Niekiedy, jak np. w przypadku niektórych minerałów, chodzi o śladowe ilości. To, co jest niezbędne, organizm musi otrzymać. Kluczowa jest rola odżywiania się. Przy prawidłowym ma się szansę na dobre zdrowie. Ma się też energię i dobre samopoczucie.

Sposób odżywiania a witaminy i minerały

Chcąc dostarczyć do organizmu witaminy, trzeba zwracać uwagę na to, co się je. Muszą to być produkty wartościowe, czyli bogate w te składniki. Warto jeść więcej surowych warzyw i owoców. Mnóstwo wartościowych składników zawierają też kiszonki. Warta zainteresowania jest żywność określana jako superfoods. Niektóre warzywa i owoce należą do tej grupy. Są to też inne produkty bogate w cenne dla organizmu składniki np. kasza jaglana, trawa jęczmienna, kakao, miód.

Jest duża ilość witamin i składników mineralnych. By dostarczyć do organizmu je wszystkie, trzeba odżywiać się w sposób urozmaicony. Trzeba połączyć jedzenie wartościowych produktów i zróżnicowaną dietę. Wtedy jest duża szansa, że organizm otrzyma wszystkie potrzebne mu witaminy i minerały. Ograniczyć trzeba jedzenie tego, co pozbawione jest dobrych składników. Cukier czy biały ryż niczego nie dodadzą, a jeszcze zabiorą wartościowe składniki z organizmu. Musi on je przeznaczyć na strawienie tych produktów. Kluczowe są więc trzy zagadnienia:

  • wartościowe produkty,
  • zróżnicowana codzienna dieta,
  • ograniczenie rzeczy niezdrowych.

Codzienna dieta a szczególne sytuacje

Są sytuacje zwiększające ryzyko pojawienia się poważnych niedoborów witamin czy minerałów. Pojawia się ten problem, kiedy z powodów zdrowotnych trzeba wykluczyć pewne produkty. Potrzebna jest wtedy większa świadomość na temat odżywiania. Trzeba znaleźć inne produkty, które dostarczą potrzebne witaminy i minerały. Jeśli pojawia się ryzyko jakiegoś niedoboru, to szuka się produktu, który temu zapobiegnie. Jesienią i zimą u każdego mogą pojawić się większe niedobory witaminy D, ponieważ pozyskiwana jest ona przede wszystkim ze światła słonecznego. Warto jeść więcej rzeczy, które ją zawierają. Szczególną sytuacją jest także przeziębienie. Zwiększa się wtedy zapotrzebowanie na witaminę C.

Witaminy i minerały przede wszystkim dostarcza się z jedzenia. Dlatego trzeba odżywiać się zdrowo. Niekiedy trzeba się wspomóc odpowiednimi preparatami. Na poważne niedobory narażone są szczególnie te osoby, które odżywiają się byle jak. To zarówno ci, którzy jedzą rzeczy bezwartościowe oraz ci, których codzienne menu jest mało urozmaicone. Problemem jest też konieczność wykluczenia pewnych produktów. Trzeba znaleźć inne, które dostarczą to, co potrzebne.

Food obraz autorstwa jcomp – www.freepik.com