Witaminy i minerały

Które witaminy i minerały warto suplementować przez cały rok?

Warto mieć świadomość, że witaminy oraz minerały są konieczne dla zdrowia. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że ich regularne przyjmowanie jest niezbędne do zachowania pełnego zdrowia. Oddziałują zarówno na kondycję fizyczną, rozwój, jak i samopoczucie. Ponadto pełnią istotne funkcji budulcowe i regulacyjne. Jakie witaminy i minerały powinno się suplementować przez cały rok?

Witamina D

Koniecznie należy wiedzieć, że w umiarkowanej strefie klimatycznej przeważnie słońce świeci zaledwie przez 75 dni w roku. Oznacza to, że ludzie ubierają się przez zdecydowaną większość roku zasłaniając swoje ciało. Oczywiście wpływa to na spadek poziomu witaminy D. Trzeba także zdawać sobie sprawę, że dzienne zapotrzebowanie na omawianą witaminę wynosi od 0,01 do 0,02 mg. Wspomniane ilości są co prawda niewielkie, jednak należy pamiętać, że witamina ta jest zarówno trudno przyswajalna, jak i wolno produkowana.

Jest ona odpowiedzialna za wzmocnienie procesu wchłaniania jonów fosforu, wapnia oraz potasu w jelicie. Warunkuje również właściwy wzrost i mineralizację zębów oraz kości. Warto również wspomnieć, że ich niedobór będzie objawiał się krzywizną u dzieci. Do objawów należy także koniecznie zaliczyć powiększenie stawów kolanowych, wypadanie zębów, a także osłabienie siły mięśniowej. Rekomendowane jest szukanie witaminy D przede wszystkim w żółtku jaj, tłustym mleku, olejach roślinnych, margarynie, drożdżach i grzybach. Suplementacja tej witaminy w umiarkowanej strefie klimatycznej powinna być prowadzona praktycznie przez cały rok bez względu na grupę wiekową. Decyzja powinna być jednak koniecznie skonsultowana z lekarzem. Zalecane jest racjonalne przyjmowanie wyznaczonych dawek witaminy D.

Witamina B12

Z kolei witamina B12 niestety nie występuje w roślinach. Należy mieć świadomość, że ponad 92% osób będących na diecie wegetariańskiej cierpi na jej niedobór. Przejawia się on przede wszystkim występowaniem anemii złośliwej. Jest to jeden z powodów, przez który wegetarianie są bardziej podatni na różnego rodzaju uszkodzenia układu nerwowego. Doskonałym przykładem może być stwardnienie rozsiane. Warto zdawać sobie sprawę, że dzienne zapotrzebowanie na omawianą witaminę wynosi od 2,4 do 2,8 μg. Jest ona konieczna w procesie krwiotworzenia w szpiku kostnym. Uczestniczy również w w syntezie węglowodanów, kwasów nukleinowych czy lipidów. Koniecznie należy również zaznaczyć, że witamina B12 jest syntezowana przez jelitowe bakterie, a także wydzielana przez błonę śluzową żołądka. Warto wiedzieć, że cukry zdecydowanie utrudniają w jej wchłanianiu. Wegetarianom rekomendowane jest codzienne suplementowanie tej witaminy.

Food photo created by jcomp - www.freepik.com

>>>

Witaminy i minerały

Witaminy i minerały – jak odpowiednio dostarczać je organizmowi, i czy suplementacja jest konieczna?

Współcześnie dużo mówi się o zdrowym odżywianiu i jego szalenie ważnej roli w naszym codziennym życiu. Niewiele jednak wciąż mówi się o niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania witaminach i minerałach, które stanowią trzon dobrego zdrowia i samopoczucia. Skąd je czerpać i jak dostarczać organizmowi wszystkiego, co niezbędne?

Postaw na odpowiednią dietę

Podstawą zachowania dobrego zdrowia i samopoczucia jest „paliwo” które dostarczamy do naszego organizmu poprzez jedzenie. Jeżeli produkty spożywane przez nas są wysoko przetworzone, pełne soli, cukru i konserwantów, wyniki badań krwi mogą być bardzo złe. To właśnie dlatego warto świadomie wybierać jedzenie jakie ląduje na naszym talerzu, ponieważ ma ono ogromne znaczenie w dostarczaniu odpowiednich witamin i składników odżywczych. Osoby które zmieniły swoją codzienną dietę na zdrowszą, ograniczając tym samym spożywanie fast foodów, słodyczy czy produktów z wysoką zawartością konserwantów odczuwają znaczną poprawę samopoczucia, ale również mają więcej energii w ciągu dnia. Na co warto zwracać największą uwagę, by dostarczać organizmowi witaminy i minerały?

Ogranicz mięso – badania pokazują, że osoby spożywające większe ilości owoców i warzyw, ograniczając tym samym mięso mają znacznie lepsze wyniki badań krwi niż przeciętny „mięsożerca”. Całkowite ograniczenie mięsa w diecie nie jest konieczne, jednak biorąc pod uwagę obecną jakość mięsa na rynku można dojść do wniosku, że jest to bardzo dobre posunięcie dla naszego zdrowia.
Warzywa i owoce – te dwie grupy produktów spożywczych powinny królować na naszym talerzu. To właśnie one dostarczają organizmowi najwięcej witamin i minerałów, wpływając korzystnie na kondycję organizmu. W każdym posiłku powinna się znaleźć przynajmniej jedna z tych dwóch kategorii jedzenia. Szybko zauważymy różnicę, również stając na wadze!
Pij wodę – z wody składa się większa część ciała człowieka, a odwodnienie jest bardzo niebezpieczne dla organizmu. Warto zatem pić jej odpowiednią ilość, najlepiej w granicach 2 litrów dziennie. Nawodnienie jest kluczowe do odpowiedniego działania metabolizmu, a także znacznie sprzyja poprawie kondycji skóry, co ważne jest szczególnie dla posiadaczy problematycznej cery.

Suplementacja-  czy jest konieczna?

Popularne w Polsce suplementy diety oraz witaminy i minerały w proszku stanowią jedynie dodatek uzupełniający zbilansowaną dietę, i w żadnym wypadku nie powinny stanowić jej substytutu. Jeżeli jednak nasze wyniki są słabe, warto skonsultować z lekarzem dodatkową suplementację, która pomoże organizmowi w dojściu do odpowiedniego stanu. Witaminy i minerały są lepiej przyswajalne poprzez jedzenie odpowiedniej grupy produktów spożywczych, a branie suplementów diety powinno być kategorycznie kontrolowane przez lekarza, a także stosowane zgodnie z instrukcją dołączoną do opakowania.

Food obraz autorstwa jcomp - www.freepik.com

>>>

Witaminy i minerały

Jak dbać o prawidłowy poziom witamin i minerałów

By organizm sprawnie funkcjonował, trzeba mu dostarczać różne składniki odżywcze. Niekiedy, jak np. w przypadku niektórych minerałów, chodzi o śladowe ilości. To, co jest niezbędne, organizm musi otrzymać. Kluczowa jest rola odżywiania się. Przy prawidłowym ma się szansę na dobre zdrowie. Ma się też energię i dobre samopoczucie.

Sposób odżywiania a witaminy i minerały

Chcąc dostarczyć do organizmu witaminy, trzeba zwracać uwagę na to, co się je. Muszą to być produkty wartościowe, czyli bogate w te składniki. Warto jeść więcej surowych warzyw i owoców. Mnóstwo wartościowych składników zawierają też kiszonki. Warta zainteresowania jest żywność określana jako superfoods. Niektóre warzywa i owoce należą do tej grupy. Są to też inne produkty bogate w cenne dla organizmu składniki np. kasza jaglana, trawa jęczmienna, kakao, miód.

Jest duża ilość witamin i składników mineralnych. By dostarczyć do organizmu je wszystkie, trzeba odżywiać się w sposób urozmaicony. Trzeba połączyć jedzenie wartościowych produktów i zróżnicowaną dietę. Wtedy jest duża szansa, że organizm otrzyma wszystkie potrzebne mu witaminy i minerały. Ograniczyć trzeba jedzenie tego, co pozbawione jest dobrych składników. Cukier czy biały ryż niczego nie dodadzą, a jeszcze zabiorą wartościowe składniki z organizmu. Musi on je przeznaczyć na strawienie tych produktów. Kluczowe są więc trzy zagadnienia:

  • wartościowe produkty,
  • zróżnicowana codzienna dieta,
  • ograniczenie rzeczy niezdrowych.

Codzienna dieta a szczególne sytuacje

Są sytuacje zwiększające ryzyko pojawienia się poważnych niedoborów witamin czy minerałów. Pojawia się ten problem, kiedy z powodów zdrowotnych trzeba wykluczyć pewne produkty. Potrzebna jest wtedy większa świadomość na temat odżywiania. Trzeba znaleźć inne produkty, które dostarczą potrzebne witaminy i minerały. Jeśli pojawia się ryzyko jakiegoś niedoboru, to szuka się produktu, który temu zapobiegnie. Jesienią i zimą u każdego mogą pojawić się większe niedobory witaminy D, ponieważ pozyskiwana jest ona przede wszystkim ze światła słonecznego. Warto jeść więcej rzeczy, które ją zawierają. Szczególną sytuacją jest także przeziębienie. Zwiększa się wtedy zapotrzebowanie na witaminę C.

Witaminy i minerały przede wszystkim dostarcza się z jedzenia. Dlatego trzeba odżywiać się zdrowo. Niekiedy trzeba się wspomóc odpowiednimi preparatami. Na poważne niedobory narażone są szczególnie te osoby, które odżywiają się byle jak. To zarówno ci, którzy jedzą rzeczy bezwartościowe oraz ci, których codzienne menu jest mało urozmaicone. Problemem jest też konieczność wykluczenia pewnych produktów. Trzeba znaleźć inne, które dostarczą to, co potrzebne.

Food obraz autorstwa jcomp – www.freepik.com

>>>